Studentkontrakt

Fra du vurderer å søke studier i utlandet til du blir internasjonal student, vil du ha mange spørsmål. Flere av disse kan din studieveileder i SONOR hjelpe deg med, og andre spørsmål er mer hensiktsmessig å rette til andre instanser. For oss i SONOR er det viktig at du som student har et klart bilde av hva du kan forvente å få hjelp til av din studieveileder. Derfor har vi utarbeidet dette infoskrivet som vi ber deg lese gjennom og signere på at du har forstått før søknadsprosessen begynner.
Ved å akseptere webskjemaet aksepterer du at du har lest og forstått alle punkter som er gjengitt i dette skjema.

Fra du vurderer å søke studier i utlandet til du blir internasjonal student, vil du ha mange spørsmål.
Flere av disse kan din studieveileder i SONOR hjelpe deg med, og andre spørsmål er mer hensiktsmessig å rette til andre instanser. For oss i SONOR er det viktig at du som student har et klart bilde av hva du kan forvente å få hjelp til av din studieveileder. Derfor har vi utarbeidet dette infoskrivet som vi ber deg lese gjennom og signere på at du har forstått før søknadsprosessen begynner.
Ved å akseptere webskjemaet aksepterer du at du har lest og forstått alle punkter som er gjengitt i dette skjema.

HVA KAN SONOR HJELPE DEG MED?

STUDIEDESTINASJON
Din studieveileder i SONOR gir deg generell informasjon om studiesystemene til ulike land og studietilbudet ved våre samarbeidsuniversitet. Det er likevel viktig at du som søker setter deg inn i de ulike valgene som finnes ved ulike universiteter. Det er ikke studieveileders oppgave å ta disse valgene for deg som søker. Studieveileder kan bistå med generell informasjon om universitetet. I dialog med en veileder vil du bli presentert for flere universiteter som kan være gode utgangspunkt når du skal orientere deg i jungelen av studievalg. Den endelige avgjørelsen er det du som tar, men SONOR kan gi deg informasjon i forkant.

OPPTAKSKRAV
Din studieveileder har oversikt over opptakskrav og kan informere deg om hva en søknad skal inneholde. For søknader som krever motivasjonsbrev og referanse tilbyr vi veiledning om språk og innhold. For søknader som krever portefølje kan vi bistå med informasjon om innhold og formelle krav, men vi har ikke kompetanse til å vurdere den kunstneriske kvaliteten i arbeidet. Det er det faglige ansatte på universitetet som vurderer. Det er også viktig å være klar over at universitetene vi
samarbeider med kan gjøre endringer i sine opptakskriterier, og selv om vi hele tiden jobber med å holde oss oppdatert, så kan det forekomme endringer uten at dette umiddelbart formidles til oss.
Det er universitetet som tar en endelig avgjørelse på om man får opptak eller avslag på søknad.
For deg som søker semester- eller årsstudium er det viktig å sikre at du registrerer deg for rett antall fag og på rett nivå i henhold til kriteriene for studiestøtte fra Lånekassen. Er du usikker på kriteriene, ta kontakt med din veileder her i SONOR.
I visse tilfeller kan det skje endringer når det gjelder tilgjengelighet til fag ved en institusjon, og om dette gjelder for deg er det viktig at du kommuniserer direkte med institusjonen om dette. SONORs tjenester er gratis, og har som hensikt å fasilitere opptak til aktuelle institusjoner. Det faglige ansvaret ligger imidlertid hos den enkelte institusjon, og deres ansvar er dekket i skolens egen kontrakt med deg som student.

SØKNAD
Din veileder i SONOR ser over søknaden din til universitetet du søker på, og gir beskjed til vår kontaktperson på universitetet om at søknaden er klar for vurdering. Søknadsprosessens varighet varierer fra skole til skole. SONOR følger opp søknaden din dersom behandlingstiden tar lengre tid enn hva universitetet har fastsatt på forhånd. Du er selv ansvarlig for å sende inn alle nødvendige dokumenter til fastsatt frist, og du står selv ansvarlig for innholdet du oppgir i søknaden. Hvis det er
et krav om sertifiserte dokumenter, må du selv få tak i dette. Din studieveileder følger opp søknaden, men SONOR kan ikke stilles til ansvar i situasjoner som oppstår mellom studiested og student.

DELING AV INFORMASJON
Vi her i SONOR sertifiserer og videresender alle dine papirer til aktuelle avdelinger ved det eller de universitet/college du har søkt på. Du gir oss dermed godkjenning for å diskutere din søknad på dine vegne med universitetet. Skulle du ha noen spørsmål vedrørende dette, ta kontakt med en av SONORs veieldere.

SVAR PÅ OPPTAK
Når man har fått opptak ved et studiested og ønsker å takke ja til det, takker man ja til å bli internasjonal student ved universitet, og en direkte kontrakt med universitetet opprettes. Du vil fremdeles være i dialog med din studieveileder i SONOR frem til studiestart, men det er visse spørsmål som det er mer hensiktsmessig å ta direkte med universitetet.
Dette gjelder spørsmål om studentbolig, fagvalg og generelle studenttilbud. Her vil din veileder i SONOR kunne sette deg i kontakt med enten ansatte eller studenter ved universitetet, men det er viktig av man tar spørsmålene direkte med dem.

INFORMASJON FRA UNIVERSITETET
Etter at du har fått opptak og takket ja til dette vil du enten få en opptakspakke i posten eller en e post fra universitetet. Noen universiteter har en intern nettside hvor man får tilgang til informasjonen de sender ut til studentene. Det er viktig at du som student selv har oversikt over direkte informasjon du får tilsendt fra universitetet, siden din veileder i SONOR ikke har tilgang på denne informasjonen med mindre han/hun er kopiert inn i e-posten som universitetet sender. Det er viktig at du samler all informasjon fra universitetet på ett sted, leser gjennom informasjonen du mottar, og spør din veileder om det er noe som er uklart.

STUDENTVISUM
Av SONORs samarbeidsland krever Storbritannia, USA, Australia, New Zealand og Singapore at man har studentvisum før man starter på studiet. SONOR gir informasjon om søknadsprosessen for å få studentvisum, men selve søknaden må du ta direkte med ambassaden til landet du skal studere i, med unntak av Singapore, hvor universitetet videreformidler visumsøknaden på studentens vegne. Selv om SONOR kan bistå med informasjon om visumsøknaden er det viktig at du som søker selv setter deg inn i prosessen for å være sikker på at du gjør alt riktig. Søknadsprosessen for visum kan endre seg og det er ditt ansvar å holde deg oppdatert.

STUDENTBOLIG
Det første året som student velger de fleste bachelor- og study abroad-studenter å bo i universitetets boliger dersom de har egne studentboliger. Universitetet har egne servicetjenester som du kan kontakte direkte for å søke bolig. Skal du søke privatbolig er dette noe du gjør på eget initiativ. SONOR har ikke egne kontakter for private studentboliger.

AVREISE
Som student er du selv ansvarlig for å bestille reise til studiedestinasjonen i tide til studiestart.
SONOR anbefaler at du har mottatt studentvisum før reisen blir bestilt. Du må selv sørge for å være forsvarlig forsikret før studiestart.

ØKONOMI
Alle SONORs samarbeidsuniversiteter er støttet av Lånekassen. Som student har du rett til studiestøtte fra Lånekassen om du har generell studiekompetanse eller realkompetanse, og ellers oppfyller Lånekassens krav til deg som søker. For at du skal kunne motta støtte fra Lånekassen må aktuell kompetanse være oppnådd før studiestart, og opptaket fra universitetet må være endelig.
Etter opptak søker du direkte til Lånekassen. Noen universiteter har høyere skolepenger enn hva Lånekassen kan utbetale i lån og stipend. Din studieveileder i SONOR kan hjelpe deg å få økonomisk oversikt før studiestart, men du er selv ansvarlig for å dekke et eventuelt mellomlegg. Ved noen av SONORs samarbeidsuniversiteter er det mulig å søke på akademiske stipend. Din studieveileder kan hjelpe deg med informasjon om dette, men det er studiestedet som tar avgjørelsen om man få stipend eller ikke.
Sørg for at du har full oversikt over den økonomiske situasjonen før du aksepterer en eventuell studieplass.

KOSTNADER
Study Outside Norway (SONOR) sine veiledningstjenester er gratis. Merk at det kan forekomme kostnader i selve søknadsprosessen. Dette er kostnader som går til skolen(e), som søknadsavgifter, depositum for å sikre skoleplass og lignende. Det vil i de fleste tilfeller også forekomme kostnader knyttet opp mot studentvisum.

SPØRSMÅL?
Har du spørsmål vedrørende disse aktuelle punktene?

Ta kontakt med en av våre veiledere for me informasjon.