Mange som kommer til oss er interessert i å studere business. Med en businessgrad er man trygg, det er lett å komme inn på arbeidsmarkedet. Men hva innebærer det egentlig å studere business? Hva kan du gjøre med en businessgrad?
Hva er en businessgrad?
Direkte oversatt handler business om kjøp og salg. Tidligere kalte vi en businessmann for en forretningsmann, men i dagens internasjonaliserte samfunn har dette ordet falt litt bort – men det ordet forklarer godt hva business handler om. Forretninger kan være så mye, alt fra den lokale matbutikken, multinasjonale sportsbutikker, til de som selger heklede luer på eBay – det er de som selger varer og tjenester.
Før var det relativt enkelt å sette opp en butikk, men i dag er en det en jungel av ting du må sette deg inn – alt fra markedsføring, PR, økonomi, ansettelser til regnskap. I et studium i business er det akkurat dette du studerer – du lærer det grunnleggende om hvordan økonomien henger sammen og hvordan administrere en bedrift. Det er derfor man studerer økonomi og administrasjon når man velger å studere business i Norge.
Hva er fordelen med å studere business i utlandet?
Studier i utlandet gir deg et fortrinn på arbeidsmarkedet – dette gjelder særlig for deg som studerer business eller markedsføring. En innkjøper vil for eksempel ha mye kontakt med utenlandske bedrifter. Da vil den kulturforståelsen man tar med seg fra utenlandsstudiene spille positivt inn. Dessuten viser du med et utenlandsopphold at du kan tenke utenfor boksen og at du er villig til å ta en sjanse – det er gull verd i en businessverden som beveger seg raskt.
SONOR samarbeider med flere universiteter med ettertraktede businessakkrediteringer. En slik akkreditering er et sikkert tegn på god kvalitet og internasjonal anerkjennelse. I tillegg er våre partneruniversiteter opptatt av at du skal få relevant erfaring og kontakt med potensielle arbeidsgivere i løpet av studiene. Her er det muligheter for å jobbe med bedrifter fra alle verdens hjørner, og få erfaring som er svært ettertraktet på det norske og det internasjonale arbeidsmarkedet.
Fagområder
For deg som vil studere business finnes det mange typer spesialiseringer, men hva er de egentlig? Under kan du lese om noen av de mest populære spesialiseringene.
Internasjonal Business
Dette er studiet for deg som har skjønt at å være internasjonal betyr mer enn å ha mange stempler i passet. Det handler om å være nysgjerrig, imøtekommende og å kunne tenke annerledes. Du må være villig til å tro på at hvem som helst, fra hvor som helst kan lære deg nytt nettopp fordi deres liv ligger milevis fra ditt. Internasjonal business handler om å forstå hvordan kultur og språk spiller en stor rolle for hvordan organisasjoner og individer handler i en kjøpssituasjon.
Finans
Liker du tall, lage grafer og skjemaer? Da kan det være at finans er retningen som er den riktige for deg – for her ser du hvordan økonomi påvirker bunnlinje, ansettelser, fremdrift og investeringer. Du studerer hvordan bedriftet tjener penger, forvalter de og bruker de. Dette er en spesialisering for deg som synes avkastning, risiko og hvordan disse henger sammen er interessant.
Har du en utdanning innen finans, ligger verden for dine føtter – fordi du forstår hvordan den henger sammen. En slik utdanning gir deg muligheter både i staten, men også i det private. Kanskje du har drømt om å jobbe i bank eller i en av de store konsulentfirmaene? Da er dette din mulighet.
I verdensmetropolen New York hvor alt handler om penger, finnes det flere universiteter som tilbyr finans. Hva med en major i finance ved Manhattan College?
PR – Public Relations
Det heter seg at «Noen mennesker er født store, noen blir store og noen ansetter PR-folk.» De siste årene har vi snakket mye om navnendringer og logobytter – Statoil er blitt Equinor, NSB er blitt Vy, Jernbaneverket er blitt BaneNOR. Det har de gjort fordi et godt navn og riktig logo betyr mye for hvordan vi oppfatter en organisasjon eller en bedrift. PR er makt.
I et studium i PR vil du studere medienes samfunnsrolle, og lære hvordan PR har formet vår kultur og vårt samfunn. Du vil lære hvordan PR fungerer som kommunikasjonsform, fra å utvikle kampanjer på sosiale medier til effekten av markedsføring, medieforhold og internkommunikasjon. I tillegg til å lære å bygge og vedlikeholde forholdet mellom bedrifter og deres kunder, vil du også bli ekspert på å skape skreddersydd innhold for dem. Det viktigste en bedrift kan gjøre i dag er å kjenne sine kunder – og det kan du hjelpe dem med.
Visste du at Leeds Beckett University har byttet logo og navn to ganger de siste årene? Det finnes knapt sted hvor de har mer erfaring med PR.
Studere Markedsføring i utlandet
Hvordan kan vi få noen til å kjøpe en vare eller tjeneste? Dette er det en markedsfører kan mest om. Studiet handler om hvordan vi går gjennom kjøpsprosessen, fra den første tanken til varen ligger i posen. Du vil altså lære om psykologi, forskjellige konsumenttyper, reklame og kommunikasjon for å nevne noe.
Dette er et studium som passer de fleste – ikke bare de som vil bli selgere. Med en markedsføringsbakgrunn vil du sitte med kunnskaper om hvorfor folk gjør avgjørelser. Med den kunnskapen kan du være med på å påvirke! Visste du at det er flere politiske rådgivere på Stortinget med markedsføringsbakgrunn?
Midt mellom vinmarker, havet og ørken ligger University of Western Australia, hvor du kan blant mye annet kan studere markedsføring.
HR – Human Resources
Navnet gir seg litt selv – de som jobber med HR er de som jobber med de ansatte. Som utdannet i HR vil du lære om hvordan mennesker, prosesser og strukturer relaterer seg til hverandre i en bedrift. Du vil lære om rollen individer og grupper spiller i en organisasjon. Her er det mye å få med seg, både om beslutninger og planlegging, men også administrering og innføring av ny teknologi. HR-ansatte er de som jobber med at alt går rett for seg på arbeidsplassen – at de ansatte trives, at arbeidsmiljøloven overholdes og at lønnen kommer i tide. Du vil altså både jobbe med juss, psykologi og regnskap – en jobb for deg som er interessert i mennesker og det tekniske.
I New Zealands største by kan du lære om hvordan bli bindeleddet mellom de ansatte og ledelsen ved Auckland University of Technology.
Frista? Ta kontakt med en veileder i dag for mer informasjon om hvilke studier som finnes for deg.