Tilbake til Praktisk Informasjon

Hvordan lage en god portefølje?

Porteføljer er en vanlig utsilingsmetode som ofte tas bruk i forbindelse med bachelor -og mastergradsopptak innenfor de kreative fagene.

Det finnes ikke en ”one size fits all”-modell for hvordan du skal bygge opp en portefølje for ulike grader, men det er likevel en rekke gode råd du kan ta med deg på veien.

En portefølje er en nøkkelindikator på dine kreative ferdigheter, styrker og faginteresser. I tillegg er det et glimrende salgs- og selvpromoterende verktøy.

Porteføljen (portfolio) skal presentere deg på best mulig måte, men skal også være en ærlig representasjon av hvem du er på bakgrunn av dine tidligere erfaringer og framtidige målsetninger.

En portefølje skal demonstrere en oppfinnsom tilnærming til utviklingen av spesifikke prosjekter og personlige arbeider.

Noen tips du kan vurdere for din portefølje er:

  • A3 er den vanlige standardstørrelsen på en portefølje. Etter fem år med arbeidserfaring innenfor den kreative industrien kan denne skaleres ned til A4.
  • ”New Media” eller digitale formater vil variere. Sørg for at du kan presentere arbeidet ditt på denne måten slik at det kan vises frem som e-portefølje eller ved hjelp av ”New Media.”
  • Vær forberedt på å diskutere innholdet i din portefølje.
  • Arbeidet i porteføljen bør være produsert det siste året. Du kan legge til rette for eldre arbeider om dette har spesiell relevans for dine interesser og utviklingsmål.
  • Hvis du ikke liker et spesifikt stykke arbeid, ikke inkludere det i porteføljen. Du bør velge med omhu de arbeidene som kan demonstrere din kritiske tenkning.
  • Tilpass porteføljen. Viser du for mye kan du oppleves som usikker, viser du for lite vil dette kanskje ikke gi skolene nok grunnlag til å vurdere deg.
  • Vær konsekvent når det gjelder formater. Som et eksempel, ikke miks landskapsbilder med portretter. Et godt tips er å fargekode dine prosjekter.
  • Vurder relevansen av de arbeider du legger ved, både med tanke på innhold og rekkefølge.
  • Arbeid manipulert av diverse medier som illustrasjoner, flats eller CAS-forbedrede skisser kan presenteres sammen med fotografier innen prosjekter. Uavhengig av dette, sørg for at arbeidet ditt er sammenhengende. Hvis du mikser fotografier med tegninger som en del av samme prosjekt, sørg for at du ikke repeterer deg selv eller uttynner verdien av ditt arbeid.
  • Arbeidet bør være tilgjengelig og allsidig, og bør framvise utviklingen av ideer. Den kan inneholde alt fra skisser, arbeidsbøker eller fotografier til ferdige produkter.
  • Sørg for at arbeidet ditt blir presentert på en klar, logisk og profesjonell måte som starter og slutter med noen av dine beste arbeid. Enkelte sensorer blar raskt gjennom en portefølje, eller velger å starte bakfra og jobbe seg framover i vurderingen.
  • Sørg for at arbeidet ditt har god oppløsning og er uten bleed.
  • Ha som mål å vise et bredt utvalg. Hvis du forholder deg til ett uttrykk kan det oppleves som snevert. Variasjon viser en nysgjerrighet i måten du forfølger ideene dine på.
  • Vurder hva du er best på, og jobb med dine sterke sider.
  • Framvis en interesse for samtidskunstnere, designere og utøvende artister.
  • Du kan inkludere diplomer i porteføljen dersom du har vunnet konkurranser eller blitt tildelt priser.
  • Det er en god ide å inkludere kopier av CV’en din sammen med porteføljen.

Til slutt bør du alltid huske at selv om det å velge ut en portefølje er en viktig avgjørelse, bør innholdet alltid være bedre enn innpakningen.

University of the Arts London har en egen Youtube-kanal hvor de har lagt ut flere videoer med tips til hvordan du kan sette sammen en portefølje. Mer informasjon om portefølje kan du også finne på hjemmesiden til University for the Creative Arts.

En god bok å lese hvis du er interessert i flere tips til porteføljen er ”Basic Fashion Design 05: Fashion Drawing” av John Hopkins. John Hopkins er leder for motelinja ved Winchester School of Art (University of Southampton), og har omfattende erfaring som motedesigner for kvinner hos Jaeger and Burberry, hvor han arbeidet i over 10 år.

Kontakt oss for gratis veiledning

Registrer deg her for gratis og uforpliktende veiledning

Du har valgt:

Lukk

Registrer deg for gratis studieveiledning

Ved å registrer deg blir du tildelt en veileder som vil hjelpe deg kartlegge dine muligheter for videre studier i utlandet.
Din veileder er tilgjengelig for å svare på dine spørsmål gratis og uforpliktende.
  • Kontaktdetaljer

  • Postadresse

  • Hvor har du hørt om SONOR?

  • Karakterer

  • Hva vil du studere?

  • Studiestart

    Nyhetsbrev 1 til 2 ganger per måned hvor Mailchimp er databehandler. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet eller når den blir inaktiv.